Mistä tiedät, onko sinulla toksoplasmoosi raskauden aikana?

Jos tulos on positiivinen, kätilösi tai yleislääkäri lähettää sinut erikoislääkärille lisätutkimuksia varten, mukaan lukien ultraääni tarkistaaksesi, kuinka vauvasi kasvaa, ja selvittääksesi, onko hänellä oppimisvaikeuksia. Lisätestejä voidaan tarvita myös infektion vaiheen arvioimiseksi.

On tärkeää muistaa, että toksoplasmoosi voi ilmaantua vain raskauden aikana, joten jos sinulla ei ole toksoplasmoosin oireita tai positiivista verikoetulosta ennen raskautta, ei ole todennäköistä, että saat tartunnan raskauden aikana.

Mikä on yleisin tapa raskaana olevalle naiselle saada toksoplasmoosi?

Yleiskatsaus. Toksoplasmoosi (tok-so-plaz-MOE-sis) on Toxoplasma gondii -nimisen loisen aiheuttama infektio . Ihmiset saavat usein tartunnan syödessään huonosti kypsennettyä lihaa . Voit saada sen myös kosketuksesta kissan ulosteiden kanssa.

Kuinka helppoa on saada toksoplasmoosi raskaana?

Mahdollisuuden saada toksoplasmoosi ensimmäistä kertaa raskauden aikana uskotaan olevan hyvin pieni . Vaikka saisit tartunnan ensimmäisen kerran raskauden aikana, tämä ei välttämättä tarkoita, että vauvasi on vaarassa. Monissa tapauksissa infektio ei leviä vauvaan.

Pitäisikö minun olla huolissaan toksoplasmoosista?

Tartunnan saaneista kuitenkin vain harvalla on oireita, koska terveen ihmisen immuunijärjestelmä yleensä estää loista aiheuttamasta sairautta. Raskaana olevien naisten ja henkilöiden, joiden immuunijärjestelmä on heikentynyt, tulee kuitenkin olla varovaisia . heille Toxoplasma-infektio voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia.

Kulkeeko toksoplasmoosi istukan läpi?

Toksoplasmoositartunta voi tarttua kehittyvään vauvaan, jos äiti saa tartunnan raskauden aikana. Infektio leviää istukan kautta kehittyvään vauvaan . Suurimman osan ajasta infektio on äidillä lievä. Nainen ei ehkä tiedä, että hänellä on loinen.

Mikä raskauskolmanneksi on toksoplasmoosin riski?

Jos saat toksoplasmoositartunnan ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, riski, että myös vauvasi saa tartunnan, on noin 15 prosenttia . Jos saat tartunnan toisella kolmanneksella, vauvasi riski on noin 30 prosenttia, ja se on 60 prosenttia kolmannella kolmanneksella.

Mikä raskauskolmanneksen toksoplasmoosi on pahin?

Mitä myöhemmin raskauden aikana saat tartunnan ( kolmas raskauskolmannes ), sitä todennäköisemmin myös vauvasi saa tartunnan. Mutta mitä aikaisemmin raskauden aikana saat tartunnan, sitä vakavampia vauvan ongelmat voivat olla syntymän jälkeen. Esimerkiksi vauvallasi voi olla vaurioita maksassa, aivoissa ja silmissä.

Miten pysyt turvassa toksoplasmoosilta?

Vähennä ympäristön aiheuttamaa riskiä

• Vältä käsittelemättömän veden juomista.
  • Käytä käsineitä puutarhanhoidossa ja kaikissa kosketuksissa maaperään tai hiekkaan, koska se voi olla toksoplasmaa sisältävien kissan ulosteiden saastuttamaa.
  • Opeta lapsille käsienpesun tärkeyttä tartunnan ehkäisemiseksi.
  • Pidä ulkohiekkalaatikot peitettynä.

Voiko toksoplasma kulkeutua istukan läpi?

Toxoplasma gondii on kaikkialla esiintyvä, pakollinen solunsisäinen loinen, joka pystyy ylittämään istukan aiheuttaen spontaanin abortin, ennenaikaisen synnytyksen tai merkittävän sairauden eloonjäävässä vastasyntyneessä.

Voitko nähdä toksoplasmoosin ultraäänen?

Oireesi voivat johtua aktiivisesta toksoplasma-infektiosta. Vauvasi ultraäänikuvissa näkyy epäsäännöllisiä toksoplasmoosiin liittyviä piirteitä.

Kuinka todennäköistä on saada toksoplasmoosi kissoista?

On epätodennäköistä, että kissasi saa sinut toksoplasmoosiin . Itse asiassa Centers for Disease Control and Prevention mukaan "ihmiset saavat todennäköisemmin [toksoplasmoosin] syömällä raakaa lihaa tai puutarhanhoidosta."