Voiko 13-vuotias saada pinworms?

13–18-vuotiaat lapset ja teini-ikäiset voivat silti saada pinworms, mutta heidän lisääntyneen aktiivisuutensa ja lisääntyneen kontaktinsa vuoksi muiden ikätovereiden kanssa on suurempi riski saada pinworm-infektio.

Jos teini-ikäisellä on oireita, kuten kutinaa peräaukon ympärillä tai vatsakipua, hänen tulee mennä lääkäriin, joka auttaa diagnosoimaan ja hoitamaan henkilökohtaisen infektion. On erityisen tärkeää ryhtyä ennaltaehkäiseviin toimiin pinworms-riskin vähentämiseksi, kuten käsien pesu, säännöllinen kylpyhuoneen käyttö ja puhtaana pitäminen.

Asianmukaisella hygienialla teini-ikäisen pitäisi pystyä vähentämään riskiä saada pinworm-infektio.

Saisinko tietää, jos minulla olisi pinworms?

Yksi tapa havaita pinworms on valaista taskulamppu peräaukon alueelle . Madot ovat pieniä, valkoisia ja lankamaisia. Jos niitä ei näy, tarkista 2 tai 3 lisäyötä. Paras tapa diagnosoida tämä infektio on tehdä teippitesti.

Onko noloa olla pinworms?

Monet ihmiset tuntevat häpeää siitä, että heillä on "madoja". Pinworm-tartunnat voivat tapahtua kenelle tahansa, leviävät erittäin helposti, eivätkä ne liity epäpuhtauksiin. Ne ovat erityisen yleisiä lapsilla. Ne ovat myös helposti hoidettavissa.

Onko sinulla pinworms koko elämän?

Kuinka kauan pinworms kestää? Pinworm elinkaari on 4-6 viikkoa . Ilman hoitoa tartunta jatkuu niin kauan kuin tuoreita munia niellään, ellei henkilö kehitä immuniteettia pinwormsille, mikä on epätavallista ennen 15 vuoden ikää.

Onko haitallista jättää madot hoitamatta?

Useimmat ihmiset eivät koe vakavia komplikaatioita pinworm-infektioista , mutta harvinaisissa tapauksissa voi esiintyä seuraavia komplikaatioita: Virtsatieinfektiot (UTI). Virtsatieinfektiot voivat kehittyä, jos et hoida pinworm-infektiota. Vaginiitti ja endometriitti.

Onko oikein mennä kouluun pinwormsilla?

Lasten, joilla on pinworms, ei tarvitse jättää väliin lastenhoitoa tai koulua .

Kuinka todennäköistä on, että saan pinworms?

Todennäköisimmin pinworm-tartunnan saaneet ovat alle 18-vuotiaat lapset, tartunnan saaneita lapsia hoitavat ja laitoshoidossa olevat henkilöt. Näissä ryhmissä esiintyvyys voi nousta 50 prosenttiin . Pinworm on yleisin matoinfektio Yhdysvalloissa.

Kuinka harvinaista on pinworms?

Pinworms (Enterobius vermicularis) ovat pieniä, valkoisia noin niitin pituisia matoja, jotka elävät ihmisen peräsuolessa. Noin 20 % lapsista saa pinworms . Se on yleisempää kouluikäisillä lapsilla kuin esikoululaisilla. Aikuiset sairastuvat harvoin tartunnan saaneiden lasten vanhempia lukuun ottamatta.

Ovatko aikuiset vähemmän todennäköisiä saamaan pinworms?

Infektio esiintyy usein useamman kuin yhden perheenjäsenen tai kotitalouden kosketuksissa pinworm-tartunnan saaneisiin henkilöihin . Aikuisilla on harvemmin pinworm-infektio, paitsi tartunnan saaneiden lasten äideillä . Lastenhoitokeskuksissa ja muissa laitoksissa voi esiintyä pinworm-infektion puhkeamista.

Miksi jotkut ihmiset eivät saa pinworms?

Välitä se eteenpäin: Jotkut ihmiset pystyvät torjumaan loismatotartuntaa, koska heillä on suoliston limassa tiettyä proteiinia, joka on myrkyllistä matoille .

Mistä pinworms eivät pidä?

Valkosipulin sanotaan tappavan olemassa olevat munat ja estävän naarasmatoja munimasta lisää munia . Voit niellä sen pieninä annoksina tai levittää sitä paikallisesti kuten voidetta. Jos haluat niellä valkosipulia, kuutioi kynsi ja sekoita pastaan tai ripottele leivän päälle. Voit syödä valkosipulia myös sellaisenaan.

Kuinka voin tarkistaa itseltäni pinworms?

Paras tapa diagnosoida tämä infektio on tehdä teippitesti . Paras aika tehdä tämä on aamulla ennen kylpemistä, koska pinworms munivat yöllä. Testin vaiheet ovat: Paina 1 tuuman (2,5 senttimetrin) sellofaaninauhan tahmeaa puolta peräaukon päällä muutaman sekunnin ajan.