Voiko lahjakkuusmaski adhd?

On varmasti mahdollista, että lahjakkuus ja huomiovaje-hyperaktiivisuushäiriö (ADHD) esiintyvät rinnakkain, mikä johtaa molempien kaksoisdiagnoosiin. Kun lapsella on molemmat, syntyy usein monimutkaisia haasteita.

Näissä tapauksissa lahjakkuus voi olla niin voimakasta, että se peittää osan huomiohäiriöön liittyvistä ongelmista, ja ADHD voi olla niin vakava, että se peittää lahjakkuuden potentiaalin.

Tällaisissa tapauksissa kaksi erilaista diagnoosia voivat usein vaatia kahta erilaista majoitus- ja interventiosarjaa luodakseen polun eteenpäin potentiaalin maksimoimiseksi.

Tarkoittaako lahjakkuus korkeaa älykkyysosamäärää?

Lahjakkaan lapsen älykkyysosamäärä on näillä alueilla: Lievästi lahjakas: 115 – 130. Kohtalaisen lahjakas: 130 – 145. Erittäin lahjakas: 145 – 160 .

Voiko ADHD näyttää lahjakkaalta?

ADHD:ta JA LAHJASUOJAA kuvataan joskus olevan samat tai samankaltaiset ominaisuudet . Yksi diagnoosi on kuitenkin vamma ja toinen lahja. Kumpikaan oletus ei ole ihanteellinen tukemaan lasta, jolla on ADHD, lahjakkuus tai molemmat, joita usein kutsutaan kahdesti poikkeuksellisiksi tai 2e.

Voiko minulla olla ADHD ja hyvät arvosanat?

Joo! ADHD-oppilaat voivat saada hyviä arvosanoja ja saavuttaa tavoitteensa . Vaikka sinulla on diagnosoitu ADHD, voit olla loistava opiskelija, jolla on erinomaiset arvosanat.

Miksi sitä kutsutaan, kun olet lahjakas ja sinulla on ADHD?

" Kahdesti poikkeuksellinen " (2e) on termi, jota käytetään kuvaamaan älyllisesti lahjakkaita lapsia, joilla on suuri potentiaali akateemiseen menestymiseen ja joilla on myös oppimisvaikeus tai neurologinen haaste, kuten tarkkaavaisuushäiriö (ADHD tai ADD).

Kuinka monella prosentilla lahjakkaista on ADHD?

Tutkimukset ovat osoittaneet, että 50 prosentilla lahjakkaista lapsista on ADHD, tarkkaavaisuus- ja yliaktiivisuushäiriö. Mutta se ei tarkoita, että 50% ihmisistä, joilla on ADHD, olisi lahjakkaita.

Voiko nerolla olla ADHD?

ADHD:n ja älykkyysosamäärän välillä ei kuitenkaan ole selvää yhteyttä . Henkilöllä voi olla korkea, keskimääräinen tai matala älykkyysosamäärä, ja hänellä voi myös olla ADHD. ADHD voi saada henkilön keskeyttämään luokan tai suoriutumaan huonosti kokeissa. Tämä voi saada muut ihmiset uskomaan, että heillä saattaa olla alhaisempi älykkyysosamäärä.

Voivatko ADHD-lapset olla loistavia?

Vaikka ADHD voi peittää lapsen akateemiset kyvyt, voi olla myös päinvastainen. Erittäin kirkkaat lapset voivat piilottaa ADHD:n oireita . He pärjäävät yleensä paremmin koulussa kuin lapset, joilla on keskimääräinen tai matala älykkyysosamäärä ja jotka myös kamppailevat ADHD:n kanssa.

Missä aiheissa ADHD:sta kärsivät ihmiset ovat parhaita?

On olemassa näyttöä siitä, että ADHD-oppilaat voivat menestyä esimerkiksi historiassa , koska he voivat keskittyä täysin johonkin, jos se todella kiinnostaa heitä. Heillä on taipumus keskittyä liiaksi ongelmaan eivätkä lopeta ennen kuin ovat tyytyväisiä, etteivät he pysty parempaan.

Missä ADHD-ihmiset ovat hyviä?

Näitä voivat olla hyperfocus, joustavuus, luovuus, keskustelutaidot, spontaanisuus ja runsas energia . Monet ihmiset pitävät näitä etuja "supervoimina", koska ADHD-potilaat voivat hioa niitä edukseen.

Missä aiheissa ADHD-potilaat ovat parempia?

ADHD-oppilaat suoriutuivat myös tietyillä ainealueilla paremmin kuin ilman ADHD:ta. Näitä olivat taiteet, luova kirjoittaminen, tieteen löytö ja arkkitehtuuri . (Heidän saavutuksensa on itse raportoitu.)

Ovatko ADHD-potilaat hyviä matematiikassa?

ADHD-oireet voivat tehdä matematiikasta vaikeampaa . Mutta ADHD voi myös lisätä mahdollisuuksiasi saada samanaikaisesti esiintyvä matematiikan oppimishäiriö, nimeltään dyskalkulia. 2000-luvun alun tilastot (viimeisin saatavilla) viittaavat siihen, että 31 prosentilla ADHD-opiskelijoista on myös matemaattinen vamma.

Mikä voi pahentaa ADHD:ta?

11 asiaa, jotka pahentavat aikuisten ADHD:ta

• Liikunnan puute. 1/11. Jos muistisi on sumea, ADHD saattaa olla syyllinen.
  • Ulkona syöminen usein. 2/11.
  • Liikaa roskaruokaa. 3/11.
  • Aamiaisen väliin jättäminen. 4/11.
  • Sotkuiset kodit ja toimistot. 5/11.
  • Liikaa tavaraa. 6/11.
  • Väärät lääkkeet. 7/11.
  • Unen puute. 8/11.

Voivatko ADHD-potilaat katsoa ihmisiä silmiin?

Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että ADHD-lapsilla voi olla erityisiä häiriöitä, jotka liittyvät muiden katseen käsittelyyn . Esimerkiksi ADHD-lapset jättävät usein huomioimatta muiden silmiä tunteiden tunnistamisen aikana [15] eivätkä käytä muiden katseen suuntaa huomionsa ohjaamiseen [16].

Kehittyvätkö ADHD-aivot hitaammin?

Aivojen otsalohkot, jotka ovat osallisena ADHD:ssä, jatkavat kypsymistä, kunnes saavutamme 35 vuoden iän . Käytännössä tämä tarkoittaa, että ADHD-potilaat voivat odottaa oireidensa lievenevän ajan myötä. Monet eivät vastaa 21-vuotiaan emotionaalista kypsyyttä ennen 30-vuotiaana.