Tuleeko pinworms ulos yöllä?

Pinworms, joka tunnetaan myös nimellä Enterobius vermicularis, ovat pieniä, ohuita pyöreitä matoja, joiden pituus on yleensä 1-13 mm. Ne ovat yksi yleisimmistä ihmisiin vaikuttavista matoista. Pinworms tiedetään aiheuttavan kutinaa ja ärsytystä peräaukon ympärillä.

Nämä madot ovat erityisen aktiivisia yöllä, kun ne nousevat kehosta munivatkseen munia peräaukon ympärillä olevalle iholle. Vaikka madot itse ovat melko pieniä, ne näkyvät helposti paljaalla silmällä pienten valkoisten lankojen muodossa. Tämän seurauksena niitä voidaan nähdä yöllä joko peräaukon ympärillä tai lapsen pohjalla.

Harvoin ulosteen pinnalla voi nähdä pinworm.

Voivatko pinworms ryömiä ulos?

Nämä madot elävät suolistossa. Aikuinen naarasmato ryömii yöllä ulos tartunnan saaneen henkilön peräaukosta ja munii munansa ympäröivään ihoon. Tämä aiheuttaa kutinaa ja naarmuuntumista. Madot voivat siirtyä myös naislapsen emättimeen ja aiheuttaa kutinaa.

Tuleeko pinworms ulos vasta nukkuessasi?

Niin monet meistä tai perheenjäsenemme ovat kokeneet tämän suhteellisen lievän, vaikkakin ahdistavan infektion. Pinworm on Pohjois-Amerikan yleisin matotartunta, ja jopa 50 % joistakin kouluikäisistä lapsista saa tartunnan.

Pitäisikö minun jäädä kotiin, jos minulla on pinworms?

Paluu kouluun: Lasten, joilla on pinworms, ei tarvitse jättää väliin lastenhoitoa tai koulua .

Voinko nukkua jonkun kanssa, jolla on pinworms?

Joo. Pinworm-infektio voi levitä myös: Lakanat ja alusvaatteet : Munat voivat levitä joutuessaan kosketuksiin tartunnan saaneiden ihmisten saastuneiden lakanoiden, pyyhkeiden tai alusvaatteiden kanssa.

Kutittaako pinworms joka ilta?

Pinworm-infektiot eivät usein aiheuta oireita, mutta kun niitä esiintyy, oireita voivat olla: pohjan kutina, erityisesti yöllä .

Voivatko pinworms päästä patjaasi?

Pinworm-munat voivat elää kovilla pinnoilla ja vaatteissa ja vuodevaatteissa 2-3 viikkoa. Säännöllisen kotisiivouksen lisäksi sinun kannattaa ryhtyä seuraaviin toimiin leviämisen estämiseksi: Pinworms munivat yöllä. Pese peräaukon alue aamulla vähentääksesi munien määrää kehossasi.

Voiko pinworms levitä sängyssä?

Pinworm-munat voidaan myös siirtää sormiin vaatteista tai vuodevaatteista ja levittää sitten ympäri kotia . Munat voidaan hengittää ilmasta tai laskeutua ruoan päälle ja niellä. Pinworms voi selviytyä jopa kaksi viikkoa vaatteiden, vuodevaatteiden tai muiden esineiden päällä, jos niitä pidetään huoneenlämmössä.

Voitko käydä suihkussa pinwormilla?

Pinworm-tartunnan leviämisen ja mahdollisen uudelleentartunnan estämiseksi tartunnan saaneiden ihmisten tulee käydä suihkussa joka aamu, jotta suuri määrä munia poistuu iholta . Suihkussa käyminen on parempi tapa kuin kylpeminen, koska suihkussa käyminen välttää mahdollisen kylpyveden saastuttamisen happimadon munilla.

Estääkö vaseliini pinworms?

Koska munat voivat saada tartunnan 3-5 päivän kuluttua, uiminen tulee toistaa joka kolmas päivä. Jos ongelmia ilmenee, päivittäinen uiminen on parasta. Jos iho on ärtynyt, laimea miedo antiseptinen aine voi auttaa. Vaseliinin levittäminen iholle puhdistuksen jälkeen voi auttaa suojaamaan ihoa ja estämään munien tarttumista .