Voiko toksoplasmoosin testata raskauden aikana?

Sinulle on tehty elinsiirto.

Olet raskaana oleva nainen, jolla on heikentynyt immuunijärjestelmä tai suuri riski saada infektio, mukaan lukien eläinlääkärit tai ihmiset, jotka työskentelevät kissojen kanssa.

Jos terveydenhuollon tarjoaja suosittelee sinulle diagnostista verikoetta, testi voi määrittää, oletko koskaan altistunut loiselle. Se voi myös osoittaa, oletko tällä hetkellä tartunnan saanut, vaikka tämä testitulos ei välttämättä aina ole tarkka.

Kuinka huolissani minun pitäisi olla toksoplasmoosista?

Useimmilla loistartunnan saaneista ihmisistä ei ole oireita. Jotkut ihmiset saavat flunssan kaltaisia oireita. Vakava sairaus vaikuttaa useimmiten imeväisiin ja ihmisiin, joiden immuunijärjestelmä on heikentynyt. Raskaudenaikainen toksoplasmoosi voi aiheuttaa keskenmenon ja synnynnäisiä epämuodostumia.

Milloin toksoplasmoosi tarttuu todennäköisimmin?

Kuinka todennäköistä on, että välitän toksoplasmoosin lapselleni ? Vauvan tartunnan riski ja vakavuus riippuvat siitä, milloin infektio tapahtuu raskauden aikana. Siirrät tartunnan todennäköisemmin vauvallesi, jos saat tartunnan myöhemmin raskauden aikana .

Onko toksoplasmoosi parannettavissa raskauden aikana?

Terveillä ihmisillä infektio häviää usein itsestään. Mutta vauvojen ja ihmisten, joiden keho ei pysty taistelemaan infektioita hyvin, on otettava lääkkeitä infektion hoitamiseksi ja vakavien terveysongelmien estämiseksi. Jos saat toksoplasmoosin raskaana ollessasi, otat infektiota hoitavaa lääkettä.

Mitä tapahtuu, jos saat toksoplasmoosin raskauden aikana?

Jos saat tartunnan, kun olet raskaana, veressäsi olevat loiset voivat kulkeutua istukan kautta vauvaasi. Toksoplasmoosiinfektio raskauden alkuvaiheessa voi aiheuttaa vauvallesi aivovaurioita ja maksan, silmän ja pernan häiriöitä .

Mitkä ovat 3 merkkiä tai oireita toksoplasmoositartunnasta?

Toksoplasmoosin oireita ovat kuume, rauhasten turvotus ja lihaskivut . Useimmilla toksoplasmatartunnan saaneilla ei ole oireita. Jos ihmisille kehittyy oireita, ne alkavat yleensä 1–3 viikon kuluttua loiselle altistumisesta. Oireet kestävät yleensä 2-4 viikkoa.

Milloin raskaus olisi herkin Toxoplasma gondii -bakteerille ja miksi?

Raskausiällä oli merkittävä vaikutus herkkyyteen ja negatiivisiin ennustusarvoihin [26]. Herkkyys oli tilastollisesti merkitsevästi korkeampi, kun äidin infektio tapahtui 17–21 raskausviikolla , verrattuna siihen, kun infektio tapahtui ennen 17 viikkoa tai 21 raskausviikon jälkeen (P⩾.

Miten voin suojautua toksoplasmoosilta raskauden aikana?

Mitkä ovat parhaat keinot suojella itseäni tai vauvaani toksoplasmoosilta?

• Vältä kissanhiekan vaihtamista, jos mahdollista.
  • Varmista, että kissanhiekkalaatikko vaihdetaan päivittäin.
  • Syötä kissallesi kaupallista kuiva- tai säilykeruokaa, älä raakaa tai alikypsennettyä lihaa.
  • Pidä kissat sisätiloissa.
  • Vältä kulkukissoja, erityisesti kissanpentuja.

Voiko sinulla olla toksoplasmoosi tietämättäsi?

Useimmat ihmiset, jotka saavat Toxoplasma gondii -tartunnan, eivät ole tietoisia siitä, koska heillä ei ole oireita ollenkaan . Jotkut toksoplasmoosia sairastavat voivat tuntea olevansa "flunssa", johon liittyy imusolmukkeiden turvotusta tai lihaskipuja ja -kipuja, jotka voivat kestää kuukauden tai kauemmin.

Mikä on todennäköisyys saada toksoplasmoosi?

Toksoplasmoosin aiheuttaa alkueläinloinen Toxoplasma gondii. Yhdysvalloissa on arvioitu, että 11 % 6-vuotiaista ja sitä vanhemmista väestöstä on saanut Toxoplasma-tartunnan . Eri puolilla maailmaa on osoitettu, että yli 60 % joistakin populaatioista on saanut toksoplasman.

Voinko selvittää, onko minulla toksoplasmoosi?

Toksoplasmoosin diagnoosi tehdään tyypillisesti serologisilla testeillä . Immunoglobuliini G:tä (IgG) mittaavaa testiä käytetään määrittämään, onko henkilö saanut tartunnan.

Minkä kolmanneksen aikana toksoplasmoosi on vakavin sikiölle?

Vauvaan kohdistuva riski liittyy raskausikään tartuntahetkellä . Suurin riski tarttua vauvaan on kolmannella kolmanneksella, mutta tauti on vakavin, kun se on hankittu ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana .